STORMURS BLOGG

EN ridresa till ISLAND

Att rida islandshäst på Island innebär en möjlighet att få uppleva islandshästen i sitt ursprungliga element. Hästar som större delen av året strövar fritt och som i huvudsak är framavlade för ett liv i den isländska naturen. Jóhann Fridgersson, JF hestar, har tillsammans med sin fru Elsa sedan 2013 arrangerat ridresor i den lilla byn Hofsós i Skagafjördur på norra Island. Fem stormuriter, varav tre från Stormurs styrelse, deltog på en femdagarstur  Här är deras upplevelse som förhoppningsvis kan inspirera andra till att ta steget till en ridresa på Island.

JF Hästar

Resan på Island började med att Jóhann hämtade upp tolv glada ryttare (elva kvinnor och en man) i åldrarna 30-60 år, på busstationen i Reykjavik. Färden gick sedan vidare till Hofsós en resa på ca 4-5 timmar. Vi stannande i den lilla byn Borganes på vägen upp för att bunkra med frukost och snacks då den lilla butiken i Hofsós hade ett begränsat utbud. Väl framme väntade Elsa med välkomstmiddag bestående av hemgjord soppa och hembakt bröd. Mätta och fullmatade med information om den kommande veckan och förväntansfulla inför morgondagens första ridpass inkvarterades vi efter middagen i vårt Guesthouse. Med en tidsförskjutning på två timmar somnade nog de flesta ovaggade då klockan enligt svensk tid hade passerat midnatt innan vi kom i säng.

Första dagen

Efter en stadig frukost med utsikt över landskapet och utrustade med kläder för alla väder blev vi upphämtade av Jóhann som körde oss de dryga fem minuter som det tog att komma till gården där hästarna väntade. Efter ytterligare en genomgång av bland annat säkerhet fick vi möjlighet att bekanta oss med vår första häst. Vi mjukstartade med att rida i grupper om fyra i ridhuset innan det vankades lunch hemma hos Jóhann och Elsa. På eftermiddagen red vi ut med fantastisk utsikt över både berg och hav. Jag tror att vi alla blev hänförda, inte bara av naturen, utan även av de fantastiska töltare vi satt på.

Efter ridningen

Uppmjukade av ett värmande bad i det lokala badhuset i Hofsós blev vi serverade en fantastisk middag hemma hos Jóhann och Elsa och till kaffet fick vi ta del av några av de många historier om islandshästen som Jóhann hade att bjuda på, allt från hästens ursprung på Island till avelsgårdar och islandshästens utveckling. Han berättade att islandshästen ursprungligen var ett viktigt transportmedel på Island vilket innebar den måste vara stark och uthållig för att tölta långa sträckor. Möjligheten att växa upp i stora flockar på vidsträckta marker har bidragit till hästens styrka och uthållighet, något som utmärker islandshästen på Island än idag.

Att rida med flock

Följande dag red vi in i Kolbeinsdalur där vi skulle lämna hästarna över natten medan vi fick skjuts tillbaka till Hofsós för en natts sömn innan vi återvände till hästarna dagen efter. Att rida med en flock med sextio lösa hästar liknar ingenting av det vi upplevt i Sverige. Snabb tölt i 2,5-3 mil utefter porlande floder i gröna dalar omgivna av höga och delvis snöklädda berg gav en magisk upplevelse. Det var som att befinna sig i ett sagoland. Tempot var högt men med töltsäkra hästar kändes turen ändå trygg trots att vi till stor del red fram på smala och steniga stigar som följde naturen. Efter en paus med lunch och en och annan tupplur i solen fick vi nya hästar vilket innebar nya upplevelser och utmaningar. Även denna dag avslutades med middag som Elsa förberett medan vi var ute och red.

Tredje dagen

Tredje dagen red vi över en ås in i Hjaltardalur med utsikt över byn Hólar och Hólaskóli, Equine University of Iceland, som tar emot elever från flera länder varje år och som utbildas till bland annat hästtränare. Vi stannade för en kortare paus och hästbyte vid den stora och kända hästinsamlingsfållan vid Laufskálarétt innan vi red vidare till en gård vid havet i närheten av Sauðárkrókur. Efter picknick i det gröna lämnade vi hästarna och for vidare till Reykir och Grettislaug, en varm källa med en temperatur runt 39-40 grader. Varma och nöjda återvände vi till Hofsós där Elsa väntade med panerad torsk, skirat smör och färskpotatis.

Elida i ett fält av lupiner på väg till busshållplatsen för bussen till Reykjavik

Uppfriskande dopp

Näst sista dagen red vi tillbaka till gården i Hofsós, färden gick utmed havet med fantastiska vyer. Vid några tillfällen var vi tvungna att rida på vägen, antingen för att korsa vägen eller att rida över broar. Det märktes att både hästar och bilister var varna vid att samsas på de förhållandevis smala vägarna. Jóhanns son Fridgeir följde oss med bil och hjälpte till att hålla ihop de lösa hästarna som töltade i hög fart bara någon meter från bilvägen. Tillbaka i Hofsós vågade några av oss på att ta ett dopp i det minst sagt kylslagna havet medan andra föredrog den varma polen, heitur pottur, med utsikt över fjorden.

Det fanns även möjlighet för dem som ville att passa på att ta ett glas vin och friterad camembert på den lokala restaurangen, Retro Mathús innan middagen hos Jóhann och Elsa.

Hästarnas dal

Sista dagen red vi långt in i Unadalur, som också kallas Hästarnas dal eller Hästarnas paradis.

En tur som går genom hagar med hästar och får, porlande bäckar och forsande vattenfall i en dal som aldrig verkade ta slut. Vi hade, dagen till ära, fått välja våra favorithästar vilket bidrog till en extra härlig ridupplevelse. Flera av favorithästarna hade passerat 20 år vilket visar på styrkan hos islandshästen på Island. På vägen tillbaka hade vi utsikt över bergstoppar som stack upp genom molnen som låg tunga över fjorden framför oss, en magisk syn. Jóhann pekade ut resterna av gamla bosättningar där islänningar tidigare bott med sina hästar och får, även vintertid. Efter turen bjöd Jóhann på en riduppvisning i ridhuset innan vi for hem och drack den traditionsenliga varma chokladen med konjak innan kvällen avslutades med grillad lammkotlett.

Summering

Island är ett fantastiskt land som har så mycket att erbjuda, allt från storslagen natur till kulturella och kulinariska upplevelser. Med fördel kan en ridtur på Island kombineras med andra aktiviteter. Av de tolv som var med på resan var vi tre som flög hem samma dag som turen avslutades. Två av deltagarna hyrde bil och fortsatte med en roadtrip på norra Island, två andra hyrde en lägenhet med gångavstånd till Landsmot och tre personer kombinerade boende i Reykjavik med finaler på Landsmot.

Har man möjlighet kan en resa till Island varmt rekommenderas. Det är ingen billig resa men garanterat ett minne för livet. En resa med fem dagar på hästryggen landar på ca 25.000 kronor, exklusive flyg, men priset kan variera. Med säkerhet i fokus under hela turen kände vi oss trygga och njöt helhjärtat av denna fantastiska ridupplevelse. Vi kommer för alltid att minnas den överväldigande känslan av att sväva fram i tölt bakom en flock av lösa hästar i ett dramatiskt landskap med dessa fantastiska djur som bar oss på sina ryggar.